Detta är svaret på det brev jag skickade till SMHI och miljödepartementet i en stundens ingivelse inspirerad av amerikanskea NOAAs nya datapolicy. Se även notisen i min blog för relaterade länkar. Jag har i nuläget inga spontana kommentarer till innehållet annat än att jag är glad att de tog sig tid att ge mig ett utförligt svar.


Från: Michael af Sandeberg
Till: rasmus@bricole.se
Cc: Ågren Maria, Registrator
Ärende: Tillgänglighet till meteorologiska data m.m. Dnr: 2004/1997/15

Hej,

SMHIs generaldirektör, Maria Ågren, har bett mig ta del av ditt
meddelande och besvara det eftersom jag besitter den juridiska
bakgrunden och fördjupat mig en del i det som vi kallar
data-policyfrågor. Ärendet är mycket intressant och vi har lagt ned
mycket tid på faktainsamling, funderingar och diskussioner för att
kunna forma den tillämning vi lever nu efter.

Först och främst bör man känna till att USA och Europa, läs EU, har
väldigt olika betraktelsesätt när det gäller frågan om data som är
insamlade med skattemedel skall tillhandahållas fritt eller ej. I USA
styrs man av tankesättet, som bl a ligger bakom Freedom of Information
Act, att den här typen av data skall vara fritt tillgängliga. Till
detta kommer att statliga institutioner, t ex NOAA, inte får bedriva
affärsverksamhet och att informationen inte omfattas av någon
immateriell rättighet, typ copyright. På grund av detta
förhållningssätt har en marknad uppstått med en mängd stora och små
Service Providers som tillhandahåller Value Added Services baserade på
den här informationen. Det eventuella problem man kan peka på med
detta system är att de produkter som utbjuds är de som är kommersiellt
gångbara medan mindre lönsamma produkter som det finns ett behov av
inte finns att tillgå. T ex varningar ligger fortfarande på NOAA att
producera.

I Europa däremot har man ett annorlunda synsätt som går ut på
nyttjaren skall betala en del och att man härigenom försöker återvinna
en del av kostnaden för den gemensamma infrastrukturen. I Sverige t ex
den meterologiska infrastrukturen inte fullständigt anslagsfinansierad
utan det krävs att det kommer in medel från annat håll som tillägg
till det som staten står för. Mot denna bakgrund har SMHI ett
uttryckligt uppdrag från staten att vid sidan om den
anslagsfinansierade verksamheten, med den meteorologiska, hydrologiska
och oceanografiska infrastrukturen som grund, även bedriva
affärsverksamhet på en konkurrensutsatt marknad. Det finns flera
myndigheter i Sverige som har liknande uppdrag bl a Lantmäteriet,
Sjöfartsverket.

De europeiska nationella väderinstituten ingår nästan alla i en
internationell sammanslutning, en EIG enligt belgisk lag, som har till
uppgift att se till att data och produkter tillhandahålls marknaden på
ett icke-diskriminerande och transparent sätt. Med marknaden menas bl
a privata service-providers som verkar på den meteorologiska marknaden
men också sk. Broadcasters, forskare och
slutanvändare. Sammanslutningen kallas ECOMET och syftet är bl a att
säkerställa ett sk. level playing field för en sund konkurrens. Varje
institut prissätter sina data och produkter baserat på en 3 %-ig
återbäring till den meteorologiska infrastrukturen. Priserna på
likartade data kan variera från land till land eftersom de sätts av
respektive institut utifrån dess förhållanden. Till priset på själva
informationen kommer kostnaden för överföringen. Organisationen har
gett två medlemmar, brittiska UK MetOffice och MeteoFrance, i uppdrag
att sköta var sin sk. one-stop-shop på Internet där alla länders data
skall vara tillgängliga på ett och samma ställe till de priser var och
en fastställt.

ECOMET godkändes 1999 av EU-kommissionen varvid man uttalade i ett
sk. Comfort Letter att organisationen inte bröt mot gällande
konkurrenslagstiftning (Negative Clearence).

Som Du säkerligen känner till kom för något år sedan det sk. Public
Sector Information-direktivet (Europaparlamentets och Rådets direktiv
2003/98/EG av den 17 november 2003 om vidareutnyttjande av information
från den offentliga sektorn). Direktivet betraktas som en del av EUs
Lissabonstrategi som bl a syftar till att skapa en marknad inom EU för
informationstjänster baserade på information insamlade av offentliga
myndigheter. Direktivet, som skall vara implementerat i
medlemsländerna senast 1 juli 2005, bygger ännu så länge på
medlemsländernas befintliga bestämmelser om tillgång till
informationen och ändrar inte de nationela reglerna om
tillgång. Direktivet vill uppmuntra länderna att tillgängliggöra mer
information men lämnar samtidigt till vart och ett av länderna att
avgöra i vilken grad informationen skall tillgängliggöras. 

Direktivet syfter också till att skapa ett generellt regelverk för
tillhandahållande av de data som medlemsländerna har beslutat skall
tillgängliggöras. Således föreskrivs att alla format ska kunna
användas. Det finns också föreskrifter hur myndigheterna får ta betalt
för informationen och därvid även ta betalt för nedlagd investering (t
ex 3 % till infrastrukturen) och dessa principer överensstämmer nästan
skrämmande väl med de principer som gäller för ECOMET.

Om man vill se det hela i en positivistisk anda så förefaller detta
vara ett första steg för EU-länderna att gå över till det amerikanska
systemet där skattefinansierade data tillhandahålls fritt. Där är vi
dock inte ännu och vi lär få se om våra förutsägelser är riktiga efter
den översyn av direktivet som skall göras 2008.

När det gäller de lagar Du nämner som omgärdar SMHIs verksamhet så kan
jag bara konstatera att Dina tolkningar är, om än välvilliga och
definitivt logiska, tyvärr inte stämmer överens med de tolkningar som
är förhärskande inom statsförvaltningen i Sverige. Den
handlingsoffentlighet som föreskrivs i 2 kap. Tryckfrihetsförordningen
ger allmänheten rätt till insyn, inte nödvändigtvis till kommersiell
användning. Den kommersiella sekretessen i 6 kap. 1 § sekretesslagen
ger, med nuvarande konstruktion där myndigheter driver
affärsverksamhet, föreskriver dessutom sekretes med möjlighet att
hindra utlämning av handlingar om "annan som driver likartad
verksamhet gynnas på myndighetens bekostnad om uppgifterna lämnas
ut". Verksförordningen är mycket riktigt mer allmän till sin karaktär
men att gå så långt som att hävda att den föreskriver att
myndigheterna är skyldiga att, i sina ambitioner att ge allmänheten
god service, lämna ut information ur sina databaser, har vi svårt att
köpa. Man måste härvid notera att stadgandet i verksförordningen,
likhet med myndigheterna allmänna serviceskyldighet i 4-5 §§ i
förvaltningslagen (1986:223) och reglerna om handläggning, partsinsyn
m.m i samma lag, främst är tillkomna för att säkerställa att
myndighetsutövning är transparant och rättssäker. Med
myndighetsutövning avses i detta sammanhang när myndigheter fattar
myndighetsbeslut som har inverkan på enskilda och detta gör inte SMHI.

Prissättning av SMHIs produkter övervakas av Riksrevisionen genom
årliga sk. prissamråd där grunderna för prissättningen fastställs. 

Som Du säkerligen konstaterar följer SMHI de lagar och riktlinjer som
gäller för statliga myndigheter i staten. Sedan kan var och en få ha
sin personliga uppfattning om hur det borde vara. Men härvidlag kan vi
bara vänta och se vad framtiden bär i sitt sköte. Har Du ytterligare
frågor eller synpunkter är Du välkommen att återkomma.

Hälsningar 
Michael af Sandeberg
_________________

Michael af Sandeberg
Verksjurist
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, SMHI
Telefon: 011-495 80 00, Direkttelefon: 011-495 81 05
Telefax: 011-495 83 99
E-post: michael.af.sandeberg@smhi.se