Message-ID: <41B40DEA.3070606@bricole.se> Date: Mon, 06 Dec 2004 08:44:42 +0100 From: Rasmus Sten MIME-Version: 1.0 To: smhi@smhi.se, registrator@environment.ministry.se Subject: Göra meteorologisk data tillgänglig för allmänheten Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1; format=flowed Content-Transfer-Encoding: 8bit Hej, jag har de senaste dagarna med intresse följt nyheter rörande amerikanska myndigheten National Oceanic and Atmospheric Administrations (NOAA) nya policy rörande publik väderdata. I korthet har de öppnat upp sin verksamhet genom att dels öka mängden data som finns fritt tillgänglig för allmänheten samt dels sett till så att den data som görs tillgänglig följer standardiserade maskinläsbara format och protokoll (t.ex. XML resp SOAP över HTTP). Detta medför att privatpersoner och företag lättare kan bygga värdeskapande värdetjänster [slarvfel: det skulle naturligtvis ha stått "vädertjänster" - förhoppningsvis förstår mottagarna detta. RS] vilket i sin tur dels kan tillförra samhällsnytta till exempel i form utav ökad prognosspridning (fler människor får tillgång till väderprognoser och kan bättre anpassa t.ex. transportbeslut baserat på detta, vilket i sin tur kan öka den allmänna säkerheten, m.m.) samt ökade ekonomiska möjligheter och lägre risker för entreprenörer som vill utveckla nyskapande vädertjänster och därmed en medföra en samhällsekonomisk stimulans. Se följande länkar för information: "Weather Data for the Masses", artikel i Wired Magazine http://www.wired.com/news/technology/0,1282,65919,00.html?tw=wn_tophead_1 "NOAA Policy on Partnerships in the Provision of Environmental Information" http://www.nws.noaa.gov/partnershippolicy/ Min fråga till SMHI och Miljödepartementet är om ni som varandes svensk myndighet själva har beaktat en liknande inställning, eller rentav har liknande system som jag inte känner till. I enlighet med verksförordningen skall en myndighet dels A) verka för att vara till nytta för staten som helhet samt B) se till att allmänheten tillhandahålls en god service och tillgänglighet (7§ Verksförordning 1995:1322 [1]). SMHI tar betalt för en stor del utav sin information, vilket således skulle kunna ses som stridande mot Verksförordningen. Även om 3§ i "SMHI-förordningen" (SFS 1992:280 [2]) stipulerar att SMHI får ta ut ersättning för utförda uppdrag kan man konstatera att A) rå väderdata finns redan tillgänglig hos SMHI och B) kostnaden för distribution utav denna data till Internet är försumbar, ej inräknat kostnaden att införa ett sådant system (samt att denna initialkostnad må uppvägas utav samhällsnyttan). Dessa två faktorer gör att tillgodogörandet utav befintlig väderdata till allmänheten via Internet svårligen kan betraktas som ett utförd uppdrag man kan ta betalt för. Förutom detta kan man anse att nyttan för "staten som helhet" bör ha presedens över den enskilda myndighetens möjlighet att ta ut ersättning. Vidare kan man man resonera som så all information som produceras och behandlas hos den av staten genom anslag finansierade verksamheten (minst) inom SMHI bör vara fritt tillgänglig för allmänheten enligt 2 kap. tryckfrihetsförordningen (1949:105 [3]). Till ytterligare kan man anse att en skattefinansierat myndighet bör begränsa egna kommersiella intressen och att allmänheten har rätt att ta del av all data som faktiskt producerats med hjälp av skattemedel. Således anser jag att dessa argument ger stöd för att SMHI och Miljödepartementet bör A) göra så mycket information från SMHI som möjligt fritt tillgänglig för allmänheten samt B) i möjligaste mån använda etablerade och standardiserade datorformat och -protokoll samt genom sådana göra nämnda information tillgänglig både för maskinell och mänsklig inläsning. Som konkretisering kan ges att data avsedd för maskinell inläsning med fördel kan distribueras medelst HTTP [4] samt vara baserad på XML [5], samt att data för mänsklig konsumtion bör använda icke-proprietära och licensfria filformat, exempelvis OpenOffice.org-format [6] för reguljära XML-dokument, SVG för vektorbaserad grafik [7] och PNG för bitmapgrafik [8]. Ett demokratiskt rättfärdigande för detta är att alla medborgare i möjligaste mån skall kunna använda uppgifterna utan att vara beroende utav en kommersiell aktör (vilket man t.ex. är om ett dokument publiceras i ett propreitärt format som ställer användaren i beroendeställning gentemot en kommersiell aktör, vilket är fallet för till exempel ett Microsoft Word-dokument). Med vänlig hälsning, . -+ Rasmus Sten Referenser: [1] http://lagen.nu/1995:1322 [2] http://lagen.nu/1996:280 [3] http://lagen.nu/1949:105#K2 [4] http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616.html [5] http://www.w3.org/TR/2000/REC-xml-20001006 [6] http://www-106.ibm.com/developerworks/xml/library/x-think15/ [7] http://www.w3.org/TR/SVG/ [8] http://www.w3.org/Graphics/PNG/